Durft u te kiezen?
Respect voor ’top of mind’ luidsprekerfabrikanten als KEF, B&W, Dali en Focal. Stuk voor stuk uitstekende merken, met een duidelijk verhaal, een messcherpe propositie, een uitgekiend dealernetwerk, een professioneel channel to market strategie en een grote groep gebruikers.
Dat laatste is terecht. Deze merken laten er geen misverstand over bestaan de wereld te willen veroveren met hun goed doordachte- en vaak oogverblindende luidspreker systemen. Ze stoppen er ook genoeg resources (mensen en middelen) in te bereiken wat ze bereiken. De paarden die het haver verdienen moeten het ook krijgen,toch?
Zo niet ATC
Zo anders het Engelse merk ATC… Marketingbeleid? Duidelijke propositie? Progressieve advertisement? Een groot dealernetwerk? Een grote groep gebruikers? Een messcherpe propositie? Oogverblindende producten? Het is antwoord is…nee
Ik ben er klaar voor
Ik heb eerlijk gezegd getwijfeld te schrijven wat ik nu schrijf. Enerzijds is het denk ik ‘not done’ überhaupt iets te melden over merken die je als retailer niet voert. Dat kan gevoelig liggen bij branchegenoten, fabrikanten, maar ook bij gebruikers, waaronder misschien u. Anderzijds voel ik het als mijn plicht openlijk te publiceren wat ik hier vanaf het eerste ATC moment hartstochtelijk presenteer. Ik ben er klaar voor, denk ik…
ATCs rode draad
Want, ondanks de ‘non-awareness’ -wijze waarop ATC haar producten tracht te verkopen, is er precies één ATC eigenschap die vanaf begin de rode draad was. Een rode draad die voor mij, maar ook voor mijn klanten, een echte game-changer bleek te zijn.
Een rode draad die de bijna perfecte producten van top of mind brands een beetje liet verbleken. …Zo’n rode draad durf ik in deze context de defining USP (unique selling point) te noemen.
Kan één eigenschap het gebrek aan ‘awareness in de markt’ compenseren? Kan zo’n eigenschap de markt overschaduwen met een grootsheid die nu door een minderheid gezien wordt? Ik denk dat dat kan, omdat ik -hoewel marketing beminnend- naïef geloof dat échte kwaliteit altijd boven komt drijven. En ik met deze tekst hier aan bijdraag.
Lees verder
Waar hebben we het over?
Het zijn de unieke klankeigenschappen van ATC. Deze zijn, mijn inziens, gewoon verpulverd beter dan de genoemde merken. Neutraliteit, klankechtheid, belastbaarheid -elke ATC kan dramatisch luider spelen dan de concurrenten-, de totale balans van laag tot hoog, de bijna nul vervorming in het laag waardoor een cello wel als een cello klinkt. Let maar eens op subtiele tonaliteitsverschillen in het laag, de rust maar tevens detail in het hoog.
Zijn er luidsprekermerken die op hun beurt een ATC kunnen verpulveren? Nou, eigenlijk wel. Dat zijn er trouwens niet zo veel. Wel een klein nadeel dan. Merken als Magico, TAD en Revel concurreren weliswaar behoorlijk maar kosten ook ‘een pak meer’. Het geeft aan hoe krachtig de prijspropositie van ATC is. Of, misschien hoezeer te duur de concurrenten zijn.
Echte anekdotes
Hoe kan het toch dat nieuwe ATC gebruikers hun drie maal duurdere Focal vloerstaanders inruilen op een set ATC SCM40ers van 4860 Euro? Hoe kan het toch dat gebruikers hun Sonus Faber Olympica 2 en zelfs Olympica 3 inruilen op een paar SCM19s van 2790 Euro? Hoe kan het toch dat een Devialet 440 Expert Pro gebruiker de ATC SCM11 speakers ter waarde van 1689 Euro als hoofdspeaker kiest?
Het antwoord
Het antwoord is vrij simpel: ATC doet iets wat concurrenten niet kunnen. Namelijk een extreem ongekleurd, droog en gebalanceerd geluidsbeeld laten horen. U kunt misschien uw zoektocht staken, er is namelijk maar een beperkt aantal -substantieel duurdere- fabrikanten die deze eigenschappen kunnen overtreffen.
Ik geef het toe. Het kostte mij tijd en gewenning te begrijpen wat een ATC doet. Of eigenlijk, begrijp ik nu…wat ATC niet doet. ATC voegt namelijk niks toe. Het systeem speelt, maar doet niet echt iets. Het systeem speelt luid maar je ervaart het niet als zodanig. Vanaf het diepste laag naar boven, de sound is altijd authentiek en dus eerlijk. Dat zijn wel de kernwoorden van ATC; authentiek en eerlijk. Laat dat even op u inwerken…
Ik wil u, mocht u na het lezen van deze tekst nog niet zijn afgehaakt, nadrukkelijk verzoeken een luistersessie bij mij in te plannen. Ook al zou zo’n sessie u niet overhalen voor het merk te gaan. Ik garandeer u dat u de ‘naakte waarheid’ van ATC niet snel meer gaat vergeten.
Maar, mocht u, net als de hockeystick groeiende ATC gebruikers, vallen voor de concurrentieloze eerlijkheid van ATC, vraag ik u: durft ú te kiezen?
Michel Keyner, eigenaar Audiofile/Wireless-store
ATC
Deze eigenwijze Britse luidsprekerbouwer, opgericht in 1974, is vooral bekend vanwege de uitstekende actieve ATC luidsprekers. Als een van de weinige luidsprekerfabrikanten worden alle luidsprekerunits zelf gefabriceerd. We hebben het merk ATC herondekt tijdens de afgelopen CES Las Vegas (2015), alwaar de nieuwe ATC SCM40A stond te schitteren. Een 3-weg systeem, volactief, aangestuurd door een pre-amp/DAC + een MacBook Pro. Een ruwe schatting van de getoonde setprijs zou moeten liggen op 12K€. In absolute termen wellicht veel geld, maar binnen de highend branche een bedrag waar de gemiddelde kritische muziek/audio liefhebber zeker niet het hazenpad kiest. Of beter belicht…wat wij hoorden, in termen van geluidsdruk, enorme basstrakheid en een stereobeeld die zijn gelijke niet kent, een werkelijk topsysteem.
ATC speakers met ultiem resultaat
Nu, ondanks deze relatief lage totale setwaarde, mochten we zelfs vaststellen dat deze set tot de top 3 ‘best of show’ behoorde! Genoeg redenen om, terug in Nederland, het merk, maar vooral deze nieuwe SM40A nader te onderzoeken. Resultaat…we mogen als eerste in Nederland deze ATC speakers aan u demonstreren. Ik hoop echt dat u net zo onder de indruk bent als wij!
Verbergen